donderdag 24 mei 2018

Pas op !

En zo geschiedde....

Ik steek mijn hoofd buiten de deur,
onderweg naar de tuin. 
Nu is het zo, dat als ik de deur uitstap ik ook meteen in onze tuin sta,
maar dat terzijde.
Ik sta nog maar net in de tuin,
en opeens zie ik daar iets op mij afkomen. 
Uit reflex ( gelukkig, mijn reflexen werken nog) buk ik,
en kijk dan pas wat er zo op mij afkwam.
 🌸
Aaaah, wat lief !
Wat super dat ik hier getuige van mag zijn! 
Jullie weten toch nog, 
de krakers in mijn tuin? 
De verliefde krakers die kindjes hebben gemaakt samen? 
🌸
Het door hun gekraakte huisje,
het werd hen te klein. 
Ik had al het vermoeden hoor.
Want toen ik laatst in de tuin zat, 
zag ik 1 van de kleintjes, 
een poging doen om door het kleine gaatje in het huisje,
naar buiten te kijken.  
 🌸
Vandaag was dus de dag,
de dag dat de kleintjes het krakershuisje mochten verlaten. 
Onder streng en goed toezicht van papa en mama vogel. 
 🌸
Ook Roos hield toezicht, 
alleen dan wel achter een dichte deur. 
Want ik wilde liever niet dat Roos kennis ging maken met het kleine gevogelte. 
Roos was het er niet helemaal mee eens,
want ik hoorde haar pootje langs de deur krabben alsof zij wilde zeggen ; 
"bazinnetje, ik wil ook kijken".
Roos wilde zo graag kennis maken met de vogeltjes die zij al dagen lang hoorde vanuit het gekraakte huisje.
 🌸
Wat super gaaf om te zien,
ik heb 4 vogeltjes het nest zien verlaten. 
3 Vogeltjes vlogen best soepel hun huisje uit,
1 vogeltje vond het wat lastiger. 
Dat begon al bij het verlaten van het huisje,
het rondje vulde het kleintje met het kopje,
maar het was net alsof het kleintje niet door had dat het lijfje er ook nog uit moest.
Papa of mama vogel kwam het kleintje aanmoedigen.
(jaja, zie de foto's die ik heb gemaakt) 
Waarschijnlijk was die peptalk ( of fluit, tjilptalk) heel verfrissend voor het kleintje,
want ook dit dappere kleintje verliet het nestje. 
Het vloog,
alleen vloog het niet de lucht in,
maar recht naar beneden. 
 🌸
Daar zat het kleintje dan,
onderzoekend,
een beetje angstig.
Alsof het kleintje ineens door had hoe groot de wereld is. 
Papa of mama hoorde ik van afstand tjilpen naar het kleintje,
en het kleintje tjilpte terug. 
En opeens,
ja, ook had dit kleintje door hoe het omhoog moest gaan vliegen.
Alsof het kleintje het altijd al had gedaan,
vloog het naar papa of mama vogel.
🌸
Daaaaag lieve kleine vogeltjes,
daaaag ondeugende papa en mama vogel. 
Ik ga jullie toch stiekem wel missen hoor. 
Het was gaaf om jullie gevolgd te hebben,
vanaf het nestje bouwen, 
de kleintjes bijna 24 uur per dag voeden,
tot het uitvliegen. 
Volgend jaar,
is het huisje gewoon weer voor jullie. 
Jullie zijn welkom! 
Good luck! 


(Met toestemming van het gezinnetje "Vogeltjes" mag ik wat foto's plaatsen) 

Nieuwsgierig kleintje

Waar moet ik heen?

Pep (tjilp) talk van papa of mama vogel 


Jaaaa, ik kan vliegen !

Ehm.... wat een grote wereld

Waar moet ik naar toe? 









 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten