dinsdag 13 juni 2023

Oeps, wat zeg ik nu?

 


Ga ik het doen? Ga ik het echt zeggen? 
Zal ik deze blog schrijven? En als ik hem heb geschreven, zal ik hem dan gaan plaatsen? 

💦

Oh yes, ik ga het schrijven, en ik ga het plaatsen. 

💦
 

Ik en deze hitte, ik kan er echt niks aan doen, maar wat een mega foute combinatie is dat. 
Ik begin mij ook echt af te vragen waarom er mensen zijn die hier dus helemaal super happy van worden.
( das niet als kritiek bedoeld hé? ) 

💦

Maar luister (of lees .......in dit geval). Ik zal je mijn kijk op deze warmte even uitleggen. Misschien ben je het dan zelfs een ietsje pietsje klein beetje met mij eens? 

💦

Ik functioneer gewoon bijna niet hoor met deze dagen met volop zon en temperaturen waarvan je mega van gaat zweten. 

En dat niet alleen, wat te denken van die vervelende hooikoorts die ieder jaar alleen maar erger lijkt te gaan worden? (hatsjie, dikke tranende ogen alsof ik de hele dag heb lopen janken) 

Ook mijn (bezwete) huid is geen fan van de hitte. Rode vlekjes ontstaan, ontsieren, jeuken. Onzekerheid slaat toe (en die is al altijd aanwezig) 

💦

Kijk daar heb je dus al een punt, dat zweten. Soms kan je het aan de kleding zien, van die natte plekjes. Hoe vervelend is dat? Heb je net je uiterste best gedaan om er nog enigszins leuk uit te zien (wat ik ookal lastig vind met zomerkleding die niet heel veel meer verbergt wat oneffenheden betreft....) bederven natte plekjes jouw mooie outfit. Maar je kan het niet alleen zien, je kan het ook ruiken. Weg lekker geurtje die je met zorg had uitgekozen voor deze dag. Natuurlijk kan je je geurtje mee gaan nemen, maar je wil ook niet een overlaad aan geurtjes dragen. Want wees eerlijk, hoe lekker ruikt een geurtje nog als deze 100 keer is opgespoten vermengt met de geur van zweet? 

💦

En wat te denken van een goede nachtrust? Vergeet die ook maar met deze hitte. Mocht je geluk hebben al lekker in slaap te zijn gevallen ( je blijft in dezelfde houding liggen want je plakt toch vast aan het matras) , als je dan wakker wordt voel je hoe het kussen drijfnat in jouw nek ligt. Haren plakken vast, (mocht je nog haren hebben uiteraard)  zij zijn nat, alsof ze net zijn uitgewassen alleen dan zonder shampoo (dat kan je ruiken namelijk ).  Je wil weer verder slapen, je probeert je om te draaien want je zoekt een fijne positie, maar vergeet het maar, alles kleeft en plakt. Hoezo een goede nachtrust? De enige die wel een goede nachtrust krijgt is jouw wekker die jou in de ochtend gewoon lekker wakker maakt met een irritant geluid waar je normaal gesproken rechtop van in het bed zou zitten, maar nu niet, want tja, je kleeft nog vast hé? 

💦

En wat dacht je van de dagelijkse bezigheden die je moet uitvoeren. Het begint al bij het begin hé? Bij het ochtendritueel voel je al hoe warm het is en dat beloofd niet veel goeds voor de rest van de dag want het gaat dus alleen maar warmer worden. Het humeur is niet zo lekker,want tja, je hebt niet zo lekker geslapen hé? (waardoor was dat ookal weer?) Maar goed, je probeert toch jouw beste humeur te vinden, gewoon positief te blijven denken, en gaat de deur uit onderweg naar waar je dan ook maar naar toe moet die dag. In mijn geval, ik stap dus in mijn autootje. Nou ja zeg, als de deur open gaat, knalt de hitte mij tegemoet. Het stuur van de auto voelt aan als een brandende fakkel. Maar herken je het ook als je gaat fietsen met dit hete weer? De inspanning alleen al maakt dat je een droge mond krijgt, en daar doet de warmte nog een schepje bovenop. Je tong voelt aan als een stuk leer, en ademhalen lijkt een ramp. En dan ben je dus nog niet eens aangekomen op de plek van bestemming, en daar moet je dan ook nog eens normaal functioneren. Herken je het? Herken je dat alles, maar dan ook alles aan je blijft kleven? Dat sommige dingen maar geen afscheid willen nemen van jouw heerlijke vochtige  ( lees : bezwete ) huid? Oke, misschien zijn er sommige mensen die wel aan je vastgeplakt mogen blijven zitten maar dat is weer een ander verhaaltje.... (toch?)

💦

Misschien heb jij dan de mazzel dat je lekker vrij bent, en er lekker op uit kan. Lekker een dagje naar het water. Heerlijk verkoeling zoeken in het verfrissende water. Oepsie, hadden meer mensen dat idee? Das nou jammer, daar lig je dan lekker hutjemutje op elkaar , in het water bijna geen ruimte. En in de zon liggen valt eigenlijk nog niet mee, want het is best wel warm. He bah, komen er nu ook nog van die vervelende wespen om je heen zoemen? Oh wacht, die vinden de geur van die kleverige zonnebrandolie natuurlijk wel erg lekker. Had je nu maar een vliegenmepper meegenomen. Die lastige beestje verpesten wel iets van de sfeer hé?  En dan al die blikken, die vleeskeuring als je opstaat van jouw handdoek of ligbed (of waar je dan ook maar heet ligt te zijn). Ogen prikken, afkeurend, je voelt de onzekerheid door je lijf gaan. Ach ja, wat maakt het uit zeg je stoer, maar je gevoel zegt iets anders. Lastig hoor dat badkleding echt totaal niks kan verbergen. Wat fijn zou het dan toch zijn he als mensen je gewoon in je waarde zouden laten? ( de hitte zorgt al niet voor een stralend humeur, die afkeurende blikken halen helemaal boze gedachten omhoog). 

💦

Ik hoef zeker niet te beginnen over eten koken, over hoe heet dat is? 

💦

Na deze plakkerige dag, neem je gewoon lekker een verfrissende douche. Even het luie zweet van je lijf afspoelen. Lekker hoor. Alleen een beetje jammer dat je van afdrogen opnieuw gaat zweten? (herkenbaar?) Eigenlijk zou je weer het nieuw ontstane zweet van je lijf af willen spoelen, maar ehm...iets met gebed zonder einde? 

💦

En dan die mensen, die mensen die het van mij niet kunnen begrijpen dat ik niet van de hitte hou. 

*Oh? Echt? Jij houdt niet van deze warmte? Oooh, nou ik vind het echt genieten hoor, ik zou echt de hele dag wel lekker in de zon kunnen zitten, liggen,hangen* .........

Prima Truus, prima dat jij lekker geniet, ik respect voor jouw mening, maar dan mag je dat ook hebben voor de mijne....... 

💦

Ik ben meer een lente vrouwtje. De lente, alles komt weer tot leven, de temperaturen zijn lekker aangenaam. Ik heb nog zin om iets te doen, en ik geniet van het mooie weer. Ik kan mij nog kleden in kleding waarin ik mij prettig voel en straal dat dan ook uit. (  Ik zie er dan niet uit als ontplofte tomaat in de lente.,in deze hitte wel? )  Ik ruik nog lekker naar het geurtje die ik die dag opgespoten heb.  Ik ben in de lente gewoon een blijere Bea dan met deze hitte. Kan ik er wat aan doen? 

💦

Maar ik ben oprecht blij voor alle mensen die volop genieten van deze hitte. Enjoy the sunshine. 

💦

Voor hen die zich herkennen in mijn verhaal, deze is voor jullie:


(En ik smelt nog lang en gelukkig) 


6 opmerkingen:

  1. Herkenbaar , gelukkig genoeg hebben we een appt met airco , maar heb ook liever temperaturen van tussen de 21 en 23 graden ....tja en iedereen "riekt" wel een beetje nu he...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor jouw reactie Geert. Wat fijn dat je wel airco hebt, dat scheelt alweer een stukje. Een graadje of 21 vind ik heerlijk. Maar ja, helaas ziet dat er nog niet naar uit.

      Verwijderen
  2. ik gun je een lente-achtige zomer die als een veilige bubbel met je meegaat,
    waar je dan ook bent…
    die bubbel heeft geen oogjes, ‘t is geen glurende vent…

    koele knuffel… 😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk jouw koele knuffel. Dat doet mij goed. dat geeft verkoeling. Je bent een lieverd. En je gedichtje is echt weer super. Thanks daarvoor, je tovert een glimlach op mijn warme gezicht.

      Verwijderen
  3. Je schrijft zo heerlijk......leest zo makkelijk weg en heel herkenbaar....😋💋😘

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fraaie blog, Bea. En je hebt best een beetje gelijk. Al vind ik persoonlijk dit weer aangenamer dan -3 of stromende regen. Fijn weekend, lieverd.

    BeantwoordenVerwijderen