zaterdag 4 mei 2013

~ Dodenherdenking ~ Bevrijdingsdag ~



 
 
Ik blijf het bijzonder vinden,
4 en 5 mei.
Ik doe niet mee aan de discussie wie herdacht mogen worden,
want ik vind dat iedereen mag herdenken wie hij of zij wil.
Dat is ook een stuk vrijheid.
Zoveel mensen die zijn gestorven voor onze vrijheid,
en zoveel mensen die nog steeds sterven voor de vrijheid van andere mensen.
Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik de tweede wereld oorlog niet heb meegemaakt,
ik mag mij gelukkig prijzen dat ik leef in vrijheid.
 
Diep geraakt was ik vanavond,
voor het eerst onze kersverse koning en koningin,
het prachtige gedicht wat werd voorgedragen,
ga er maar even staan voor zovele mensen
en de camera op je gericht.
Ontroerd tot op het bot door de toespraak van Peter van Uhm.
Wat een krachtige, prachtige woorden.
Wat een diep respect heb ik voor deze man.
En wat herkende ik mijzelf toen hij vertelde hoe lang het geleden was dat zijn zoon was overleden,
niet alleen in jaren wat hij noemde maar ook de dagen erbij.
 
5 Mei,
bevrijdingsdag.
Wat ben ik mij bewust van onze vrijheid.
En wat is het belangrijk om deze vrijheid te houden.
Nooit zullen alle mensen het eens zijn met elkaar,
dat kan ook niet.
Maar wij kunnen wel zorgen dat wij respect blijven houden voor elkaar,
en open staan voor de ander.
Maakt dat het leven juist niet leuk,
zoveel verschillende mensen,
zoveel verschillende meningen?
We hoeven het niet altijd eens te zijn,
als wij elkaar
maar blijven nemen
zoals wij zijn!
 
Geniet van de vrijheid ! ! !
 


1 opmerking: