maandag 7 januari 2019

Tringelingeling





Tringelingeling, 
piep piep....
Het geluid,
waar kwam het vandaan?
Een slaapdronken hoofd,
met haren die leken op een ontploft iets,
kwam omhoog van het warme kussen. 
Piep piep piep,
daar was het geluid nog steeds. 
Een hand,
nog in slaapmodus,
probeert het knopje te raken die het lawaai tot stoppen kan bedaren. 
Mep, mep, mep nog een keer,
iedere keer net naast het knopje. 
'Laat het geluid stoppen alsjeblieft,
ik wil nog niet'......
"Het is nog zo donker,
het is nog zo vroeg".
 Na de derde mep op het knopje stopt het geluid.
Missie geslaagd,
het is weer stil. 


En opeens ziet het slaperige hoofd iets liggen.
Is het nog een droom? 
Of is het echt? 
Daar, in een hoekje van het nachtkastje ligt het.
Een hand wrijft door de slaperige oogjes,
terwijl de mond nog even een gaap laat ontsnappen. 
De hand probeert erbij te komen,
maar deze is nog niet op oorlogssterkte.
Moeizaam pakt de hand het ding van het nachtkastje.
Een klein slaperig glimlachje verschijnt op het slaapdronken hoofd. 
Dit maakt het begin van deze dag toch meteen al weer wat beter. 
De hand pakt de roze bril,
die op het nachtkastje ligt te wachten. 
 "Laat ik hem op mijn neus zetten'' ,
denkt het slaperige hoofd. 
Op het slaperig hoofd pronkt nu een roze bril,
mierzoet roze,
maar oh zo mooi. 
Het slaperige hoofd voelt meteen de werking van deze roze bril.
Alsof de vermoeidheid spontaan opgezogen wordt door de bril.
Het slaperige hoofd voelt zich opeens niet slaperig meer,
maar bekijkt de donkere vroege ochtend opeens met heel andere ogen. 


 "Deze bril zet ik niet meer af vandaag,
mijn slaperigheid is er niet meer.
Ik ga genieten van de dag,
ik ga kijken naar de kleine mooie dingen die het leven brengt. 
Want ookal is het vroeg en nog heel donker,
ik mocht weer opstaan deze dag.
Ik ben gezond,
en ik start de dag met een ontbijt.
Mijn huisje is warm,
en knus.
En ik ruik de geur van versgezette koffie,
hoe heerlijk is dat? 
Ik mag genieten van de mooie dingen die deze dag gaat brengen,
en van de tegenslagen mag ik leren en groeien.
Ben ik daar deze roze bril bij nodig? 
Of kan ik het ook zelf? 
Vandaag hou ik de roze bril nog even op,
gewoon om op te starten,het is tenslotte wel maandag.
Morgen zie ik wel weer". 

 
 

1 opmerking: