maandag 29 april 2019

Ik doe het lekker wel



Zij hoorde het,
in het nieuws,
of zij las het,
in bladen.

Blijf niet hangen in het verleden,
naar het verleden kijken is de verkeerde kant op kijken,
je leef in het nu, niet in het verleden,
en nog veel meer van die uitspraken over het verleden het verleden laten.

En diep in haar hart wist zij wel,
hoe deze woorden waren bedoeld.
En toch,toch voelde zij soms een irritatie bij deze uitspraken,
want het verleden dat zijn toch herinneringen?

En af en toe komt het verleden onverwachts,
zomaar opeens haar leven binnengewandeld. 
En komt het verleden dan juist mooie dingen brengen,
dingen die haar een glimlach op haar gezicht geven.





En zij wist dat het verleden haar geen problemen zouden geven,
misschien soms een traan,
maar ook regelmatig met een warm gevoel daarbij.
Waarom dan toch het verleden moeten laten rusten?

 Zij zag ook dat het verleden haar dingen had geleerd,
positieve dingen, krachtige dingen.
Dus mocht zij dan haar verleden ook niet dankbaar zijn? 
En mocht zij herinneringen dan niet koesteren? 




 Het verleden had haar ook kracht gebracht,
en de wil om anderen te inspireren.
Waarom dan niet zo af en toe,
het verleden toelaten in het leven? 

Soms komt het verleden mijn leven binnenwandelen,
en ik verwelkom deze.
Want het verleden,
zijn herinneringen waar bij stil gestaan mag worden.
Het verleden komt mij ook vaak een glimlach brengen,
een gevoel van geluk omdat het er ooit is geweest. 
En brengt het verleden mij wel een traan,
dan mag deze er toch ook gewoon zijn? 

Het verleden,
het was toen,
en ik leef nu,
waar herinneringen met mij meegaan.

Het verleden,
het was vroeger,
en ik leef nu,
 haal uit de herinneringen de dingen 
die mij een glimlach bezorgen.

 Ik laat het verleden niet los,
ik laat het verleden niet achter mij,
omdat ik weet,
dat ik uit het verleden haal wat ik eruit wil halen.

Dus dank je wel verleden,
dat jij in mijn leven was toen,
en nu ook zo af en toe weer.
Jij, lief verleden,
jij hoort bij mijn leven. 




(afbeeldingen van 365 dagen succesvol : https://www.365dagensuccesvol.nl/
(laatste afbeelding oorsprong mij onbekend)  

1 opmerking: